Dyslexiebehandeling

Dyslexiebehandeling

Vanuit een dyslexieonderzoek kunnen verschillende conclusies naar voren komen:Vanuit een dyslexieonderzoek kunnen verschillende conclusies naar voren komen:

  • Er zijn problemen op het gebied van lezen en/of spellen, maar er is geen sprake van dyslexie
  • De diagnose dyslexie wordt gesteld, maar er is geen sprake van ernstige dyslexie
  • Er is sprake van ernstige dyslexie (ED)

Als in het dyslexieonderzoek wordt aangetoond dat er sprake is van Ernstige Dyslexie, vergoedt de gemeente de kosten voor onderzoek en behandeling.

Praktijk Dekker&Dooyeweerd biedt zowel binnen de vergoede zorg als buiten de vergoede zorg dyslexiebehandeling aan. Het behandelprotocol voldoet aan de criteria van het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 en aan de voorwaarden van het Kwaliteitsinstituut voor Dyslexie.

Computerondersteund

De dyslexiebehandeling bij Dekker&Dooyeweerd wordt computerondersteund aangeboden. Concreet betekent dit dat de behandelaar het kind op de computer laat oefenen met een speciaal ontworpen klankbord, waarbij de koppeling tussen spraakklanken en letters/woorden centraal staat. Deze fonologische benadering is voor kinderen met (ernstige) dyslexie zeer belangrijk. Hun hardnekkige leerproblemen op het gebied van lezen/spellen hangen samen met fonologische problemen, waardoor specifieke oefening met de klankstructuur van de taal noodzakelijk is.

Aanvullend op het klankbord wordt op de computer met een speciaal ontworpen flitsprogramma op woordniveau geoefend met het verbeteren van het direct herkennend lezen (woorden flitsen) om zo het automatiseren van het leesproces te bevorderen.

Wekelijks oefenen

De behandeling vindt eenmaal per week plaats op de praktijk van Dekker&Dooyeweerd en wordt individueel aangeboden. Een behandeling duurt 45 minuten. Daarnaast wordt verwacht dat er driemaal per week thuis geoefend wordt met het opgegeven huiswerk. De behandeling is immers een vaardigheidstraining: veel oefening is noodzakelijk om een hoger lees- en spellingsniveau te bereiken, zowel op de korte als op de lange termijn. Het maken van het huiswerk is dan ook een voorwaarde om het dyslexietraject voort te zetten.

Opbouw behandeling en lesstof

De dyslexiebehandeling kent voor lezen en spellen een modulaire opbouw. De ene module bouwt voort op een volgende module. Afhankelijk van de leervorderingen en de ernst van de problematiek wordt het behandeltempo aangepast. Niet alle modules worden altijd doorlopen. Doel is immers dat het lees- en spellingsniveau wordt genormaliseerd, dan wel dat de achterstanden van lezen en spellen verminderen. De behandelaar kan gedurende de behandeling een inschatting maken welke stof nog dient te worden behandeld alvorens het behandeldoel is bereikt. In de behandeling wordt met spelling gebruik gemaakt van stappenplannen en een spellingboekje. Aan school wordt gevraagd welke spellingmethode wordt gebruikt, zodat de behandelaar dezelfde benamingen voor de spellingregels kan gebruiken als school.

Evaluaties
Halverwege (na zo’n 20 behandelsessies) en aan het einde van het behandeltraject worden toetsen voor lezen en spelling afgenomen om de behandeldoelen te evalueren: wat gaat al beter? Waar gaan we ons de komende tijd op focussen? In een gezamenlijk gesprek met ouders en school wordt dit met elkaar besproken. In een eindgesprek wordt besproken hoe verder geoefend kan worden.

Meer informatie over dyslexie vindt u op: 
www.masterplandyslexie.nl
www.steunpuntdyslexie.nl 
www.kwaliteitsinstituutdyslexie.nl